Då var det dags att fortsätta mitt kanotäventyr, etapp 6.

Västervik - Stockholm, sommaren 2005.

Dag 23.

Dagens datum är 11 juli 2005. Platsen jag befinner mig vid är Vituddens Kanotvarv och det är här min VKV-kanot har byggts av konstruktören Ingvar Ankervik. Redan 1923 börjades här att byggas kanoter av Ingvars far och varvet har sedan dess varit ett familjeföretag. Efter att jag har sagt adjö, så sjösätter jag min kanot vid deras brygga och påbörjar min paddling. Jag tar en sväng förbi Lysingsbadets camping eftersom det var här jag avslutade förra årets paddling. Fortsätter sedan norrut och kommer frampå kvällningen till Flatvarps fiskehamn, som får bli min övernattningsplats.

Ingvar Ankervik           Flatvarps fiskehamn

Dag 24.

Vaknar av att det är strålande solsken, jätteskönt så jag skyndar att äta frukost och riva tältet. Börjar med att bitvis följa farleden norrut och vid Olsön så ser jag den välkända träsnidade sjöjungfrun som ligger på slänten och vinkar till förbipasserande båtar. Stannar vid Håskö som är en av Gryts naturreservats öar för att laga mig lite mat. Detta måste vara en av årets varmaste dagar, minst 30 grader. Kommer framåt kvällen fram till Arkösund och vid ön Lunda som ligger öster om ön Arkö slår jag läger. Det har varit en seg dag med mycket vattendrickande p.g. av värmen. I morgon har jag överfarten av Bråviken att ta itu med, så det får bli tidig kväll.

Olsöns sjöjungfru           Bråviken i bakgrunden

Dag 25.

Osis! När jag vaknar så är det mulet och det blåser västligt. Det går vita gäss i den kraftiga sidvinden, så jag får sikta in mig på dom småöar som finns där jag kan få lä att vila mig bakom och på så sätt ta mig över Bråviken. När jag har kommit över så får jag vinden i ryggen upp till Oxelösund där det blir dags för mat. Har utsikt över den stora hamnen med järnverket i bakgrunden. Solen kommer fram och vinden mojnar, typiskt! Vid kvällningen går jag iland på ön Västerö i Lacka naturreservat där jag övernattar.

Det har varit kraftig algblommning i Östersjön den här sommaren och det märks vid alla småvikar där vattnet blir stillastående. Det ligger som ett tjockt gult yttäcke med illaluktande sörja.

Hamnen vid Oxelösund           Bergtall på Västerö i Lacka naurreservat

Dag 26.

Idag har vinden har vänt till ostlig. Det betyder några mils paddling i motvind innan det skall bära av norrut igen. När jag passerar mellan Landsort och Torö, så får jag syn på en motorbåt som ser ut som en "svan". Det var väl en sån som förekom i Lasse Åbergs film SOS. Kommer fram till sydliga udden på ön Järflotta där det är dags att vika av norrut, men innan så äter jag min lunch. Vilar lite innan jag ger mig ut i det skvalpiga vattnet som uppstår här när havet ligger på mot den branta klippväggen längs ön Järflotta. Påminner lite om Västkustens Tjurpannan. Närmare Nynäshamn så kommer jag i lä och kan njuta av den vackra fjärden in mot staden med bl.a. Nynäs Havsbadhus. Fortsätter upp mot Muskö där jag paddlar på baksidan av ön. Här får jag tillfälle att se dom stora ubåtsgaragen som är insprängda i sidan på berget. Mäktigt! Militärt skyddsområde står det skyltat överallt. Dagen närmar sig sitt slut, så det får bli nordvästra sidan av ön Vitsgarn som blir slutmål för dagen.

Svan-båt?           Nynäs Havsbad och Kurort

Dag 27.

Går upp kl.05.00 och kommer iväg 06.00. Det är strålande solsken och morgonen är underbar. Efter några timmars paddling kommer jag fram till Dalarö Skans som byggdes på mitten av 1600 talet för att försvara Stockholms södra inlopp. Äter frukost här innan jag fortsätter förbi vackra Dalarö. Letar mig vidare förbi Kalvholmen, Härsö och Ägnö. I sundet mellan Älgö och Ingarö stannar jag för att fixa middag. Det har hunnit bli eftermiddag innan jag fortsätter upp mot  Saltsjöbaden. Kommer ut på Baggensfjärden och i nordvästra ändan fortsätter jag in i kanalen som via Tollare och Skurusundet leder mig ut till Värtan som är sjöinfarten till Stockholm. Går söder om Fjäderholmarna över till Djurgården och via Djugårdsbrunnskanalen kommer jag fram till Sjöhistoriska Museet. Framför mig ser jag Nordiska Museet och till vänster Skansen. En härlig känsla! Klockan har hunnit bli prick 18.00 och årets etapp är slut.

Dalarö skans           Nordiska museumet.